Op deze pagina vindt u de antwoorden op een aantal veelgestelde vragen. 

Wie heeft dit bedacht?

Philadelphia Zorg heeft in nauwe samenwerking met de zorgkantoren van Menzis, CZ en Zilveren Kruis met succes de pilot Regelarm Verantwoorden uitgevoerd als onderdeel van de NZa beleidsregel Vernieuwend Verantwoorden. Hierin hebben de samenwerkende partijen gekeken hoe de zorg anders kan worden verantwoord zodat de administratie minder tijd kost.

Voor welke organisaties is Regelarm Verantwoorden geschikt?

Het is onze overtuiging dat we overal in de zorg moeten toewerken naar meer werkplezier en minder ervaren administratieve lasten. Maar misschien vraagt dat overal net iets anders. Er is nu ervaring opgedaan bij Philadelphia Zorg met het cliëntdossier Zorg en Wonen.

Bij vergelijkbare zorgorganisaties met een vergelijkbare cliëntpopulatie en een soortgelijk zorgaanbod, waarbij de visie en werkwijze bovendien overeenkomen, zal de opgedane ervaring vrijwel direct bruikbaar zijn. Bij andere organisaties met een andere cliëntpopulatie, een ander zorgaanbod of een andere visie en werkwijze, moeten we eerst in de praktijk testen welke aanpassingen nodig zijn.

De ervaring leert dat er altijd sprake is van een cultuurverandering. Mensen moeten hun gedrag aanpassen. Dat gaat niet vanzelf, dus dat moet je goed begeleiden. Gelukkig hebben we daar al veel lessen over geleerd.

Wat levert Regelarm Verantwoorden op voor mijn organisatie?

De zorg kan anders worden verantwoord zodat de administratie minder tijd kost. Zo blijft meer tijd over voor zorgverlening. De nieuwe manier van werken draagt bij aan een gewoon, eigen leven voor cliënten én verlaagt de administratieve lastendruk voor medewerkers. Dit leidt tot meer werkplezier!

Uit een intern onderzoek bij Philadelphia Zorg blijkt daarnaast: 

- 66% ervaart minder regeldruk

- 55% geeft aan gemiddeld 23 minuten minder per dag te besteden aan rapportage

- 61% ervaart betere cliëntgesprekken